Fra den spede begynnelse. Foto fra 1989 av Hans Jacob Hegge.

Historien - om skapertrang og pågangsmot

- Skapertrang og fasinasjon til naturen og elementene vekket interessen for foto. Det sier Baard Selfors som tilbake i 1990 vant en scandinavisk fotokonkurranse, og ble kåret til “Årets fotograf”. Det skulle bli starten på hans yrkeskarriere i egen bedrift.

Avisutklipp fra 1989.

Avisutklipp fra 1989.

Jobben i fotobutikken og fagavdeling hos Fotograf Holst var ei lærerik tid. Baard var litt alt-mulig-mann, og jobbet med alt fra kamerasalg i butikken til produksjon av fagbilder og amatørbilder i laben. Det ble hele fem år hos Holst, hvor han de to siste årene var daglig leder for avdelingen på Rognan.

Avisutklipp fra 1990.

Avisutklipp fra 1990.

Tanken og lysten på å skape noe eget var hele tiden der, men det måtte et spark bak for å endelig ta avgjørelsen. Å bli “Årets fotograf” i det scandinaviske fototidsskriftet Aktuell Fotografi ga både inspirasjonen og pågangsmotet som skulle til. Våren 1991 ble enkeltpersonforetaket Fotovisjon (nå Freeform/BCOM) etablert, og egen virksomhet var et faktum i lokalene på Teletunet på Fauske. Den gang hadde også Midtnorsk Lyd og BEVI media sitt tilholdssted der.

- Jeg tok opp et banklån som skulle gi meg lønn i 3 måneder. Etter det satset jeg på å kunne leve for egen regning. Det gikk med et nødrop og noen søvnløse netter. Det fine med å være ung og uerfaren er at man ikke helt vet hva man går til. Det gjorde at motet var på topp, til tross for tøffe tak og lange arbeidsdager, sier Baard med et smil.

Avisutklipp fra 1991, da bedriften Fotovisjon var nyetablert.

Avisutklipp fra 1991, da bedriften Fotovisjon var nyetablert.

Et begrenset marked og mye manuelt arbeid krevde både nytenking, kreativitet og pågangsmot. Dette var tiden før digitalkameraet, og det gikk i film og fremkalling. Bilder som skulle brukes til brosjyrer og trykksaker måtte scannes, og brosjyrene måtte designes manuelt med “Paste Up” og “Layout”. Så ble det laget trykkeklare filmer av et fotosetteri for så å lage trykkplater som ble spent opp i trykkmaskinen. Ei plate for hver farge. En trykksak består av 4 farger som er cyan, magenta, gul og sort (cmyk). Det var mange prosesser som var både tidkrevende og dyrt.

Etterhvert ble prosessene mer og mer digitalisert og i 1993 ble den første Macen installert. Design- og kommunikasjonstjenester ble mer dominerende og designarbeidet ble mer strømlinjeformet, til tross for at det var mange utfordringer. Lærekurven var bratt for en hel bransje i stor omstilling. Mange bedrifter klarte ikke overgangen til digital produksjon, og ble dessverre borte underveis.

Oppdragsmengden var økende og nye produkter kom til. Større lokaler med egen skiltproduksjon ble etablert på Fauske i 1995, samtidig med at det ble etablert et kontor i Bodø. Ei ekspansiv tid med både opp og nedturer i en bransje med store svingninger.

Etterhvert kom internett for fullt, og ble en stor del av bedriftenes hverdag. Kunnskapen om webdesign måtte tilegnes parallelt med at printbasert produksjon fremdeles var betydelig. Gradvis ble design av tradisjonelle annonseringer og brosjyreproduksjoner mindre og mindre til fordel for digital kommunikasjon. Produktspekteret endret seg i takt med ei kontinuerlig markedsendring, hvor måten å designe og markedsføre bedriftene på var i stor endring. Fra ca 2007 ble sosiale medier mer og mer avgjørende og nye digitale kommunikasjonsformer ble skapt.

- Å ha evne til omstilling, spesielt i krevende tider er nøkkelen til overlevelse over tid, mener Baard. Og krevende tider har det vært flere av, og evne til endring har vært helt avgjørende i et marked i stadig utvikling. Koronapandemien er den siste av større kriser for næringslivet som har vært svært utfordrende for mange bransjer.

Baard Selfors feirer 30 år i bransjen og etablerer et helt nytt konsept.

Baard Selfors feirer 30 år i bransjen og etablerer et helt nytt konsept.

- Min bransje har hatt det vanskelig i denne koronatiden med betydelige inntektstap, men det gjør også at man må tenke nytt og snu hver stein. Det blir liksom en syretest på hva man klarer å få til. Man må prøve å se mulighetene som ligger der, og prøve å skape noe nytt, sier Baard.

Det har resultert i ei total endring av hele bedriftsstrukturen med ny branding og konsept- og produktutvikling. Fra enkeltpersonforetaket som ble etablert i 1991 til etablering av aksjeselskapene BYOND med BCOM som datter- og driftsselskap. Konseptene og nettbutikkene BGIN og BFORE er også skapt parallelt som en del av helhetstanken.

- Det passet godt å gjøre dette nå. Med 30 år og jubileum som enkeltpersonforetak er det på tide å endre driftsform. Det er rigget for fremtiden og nye spennende muligheter, avslutter Baard Selfors.

B A A R D S E L F O R S
Gründer og eier
BYOND

Facebook Instagram