Hvordan bygge en merkevare

 
 

Når du bygger en merkevare er det viktig å trenge gjennom nettstøyen og skape en identitet som treffer målgruppen din. Ved å følge noen få trinn kan du etablere en identitet som vil tiltrekke, engasjere, glede og utvide kundebasen din, uansett hvor de samhandler med deg.

Hva er merkevarebygging?

Merkevarebygging er et helhetlig kommunikasjonssystem som etablerer, vedlikeholder og utvikler et selskaps eller produkts omdømme. Det begynner med en forståelse av bedriftens marked og potensielle kunder, og den fortsetter gjennom måten organisasjonen presenterer seg.

Det er vanlig å tenke på merkevarebygging som synonymt med logodesign, men en logo er bare en del av en større prosess for å skape en visuell identitet.

Kjenn publikummet ditt

Det første trinnet mot å bygge en merkevare er å forstå målgruppen din. Når du har en idé om hva slags bedrifter eller personer som utgjør markedssegmentene dine kan du bygge en merkevare som imøtekommer deres behov og interesser.

Definer din misjon og visjon

Hva inspirerer deg til å gjøre det du gjør som bedrift, og hva er ditt mål? En klar misjon og visjon vil gi bedriften eller merkevaren en følelse av formål, og vil også vise kundene dine hva du har tenkt å gjøre for dem - hvilket ønske eller behov du vil oppfylle, eller hvilket problem du vil løse for dem.

Bedriftens kontaktpunkter

Kontaktpunkter er interaksjonene målgruppen din sannsynligvis vil ha med bedriften eller merkevaren din. En person kan oppleve flere kontaktpunkter med bedriften din på en enkelt dag - fra en betalt annonse på sosiale medier, til en blogg som vises i søkeresultatene deres, til å se produktene dine i en fysisk butikk. Det er viktig å levere en meningsfull opplevelse ved hvert kontaktpunkt.

Den enkleste måten å spore kontaktpunktene på er online, hvor du kan følge kundereisen mens de reiser fra e-post markedsføringskampanjer eller sosiale medier-sider til nettstedet ditt. For å se hvordan kunder samhandler med bedriften din på nettet, gå gjennom nettstedanalysen din.

Artikkelen fortsetter…

Design et visuelt system

Har du noen gang gått forbi et gatekjøkken og visst hva det var før du i det hele tatt så skiltingen? Merkevarebygging kan uttrykkes i smak, berøring, følelse, lyd og lukt, men det er mer sannsynlig at de fleste av interaksjonene med en bedrift eller merkevare vil være visuelle. Enten om det er på en mobiltelefon, laptop, skilter eller øvrig reklame, er det viktig at bedriften din har en konsistent visuell identitet som utrykker kvalitet og tillit på alle flater.

Logodesign

En bedrifts logo er den visuelle essensen av merkevaren. Enten det er en typografisk presentasjon av navnet, et ikon eller et symbol, er en logo et viktig førsteinntrykk av bedriften din. Gjør bedriften særegen helt fra starten ved å designe en logo som skiller seg ut og blir husket.

Fargepalett

Vurder hva du ønsker at bedriften og merkevaren skal få kundene til å føle. Enten du vil at merkevaren din skal berolige, begeistre eller glede, vil forskjellige farger gi forskjellige følelser.

Typografi

God typografi er en stor og viktig del av en bedrifts visuelle identitet. Det gjør lesingen mer visuell og understreker bedriftens personlighet, og bidrar til å få leseren til å forstå informasjonen bedre.

Artikkelen fortsetter…

Bilder og illustrasjoner

Både foto og illustrasjoner er svært viktig for å etablere en god opplevelse i kommunikasjon med målgruppen din. Vurder budskapet, fargene, formen, linjene og mønstre. Disse detaljene vil være med på å underbygge ditt budskap og bevare din visuelle profil.

Oppretthold merkevarens omdømme

Merkevarebygging er en pågående prosess som ikke stopper opp ved lanseringen av ny visuell profil. Merkevarer må pleies og vedlikeholdes. Det betyr å kontinuerlig analysere, vedlikeholde og utvikle merkevaren for å sikre at bedriftens omdømme opprettholdes og forbedres.

Ønsker du hjelp til design, merkevarebygging og kommunikasjon?

Forrige
Forrige

Hvordan starte egen nettbutikk

Neste
Neste

Retrodesign i forenklet form